Navigace TomTom GO 5200

Předchozí navigace TomTom GO 1005 Live mi výborně sloužila více než pět let a slouží dál novému majiteli. Nastal však čas pořídit si lepší a výkonnější navigaci. Důvody, které mne k tomu vedly, uvedu v článku…
Vybral jsem proto TomTom GO 5200. Ano, mohl jsem sáhnout po větším rozměru verze GO 6200, ale pět palců mi přijde jako dostatečný rozměr displeje i velikost ovládacích prvků a také, což je to podstatnější, potřebuji vidět na silnici 😀

Ke koupi nové navigace mne vedlo několik základních „nových“ dovedností, které novější zařízení mají. První a asi nejpodstatnější je, že oproti starší, výše jmenované navigaci máte doživotně aktualizovány nejenom mapy, ale také služby. Takže už nemusím předplácet dopravní informace a radary (což se počítá přibližně na 6 let).
Obě navigace (i starší GO 1005 Live) mají SIMku pro stahování dat o stavu dopravy. Novější model GO 5200 má navíc možnost nastavit kombinaci stahování dat jak přes SIM, tak přes data v mobilu, pokud by signál pro SIM nebyl třeba dostupný. SIMku oceníte zejména v zahraničí, protože se vás nebudou týkat roamingová data. Funguje to „všude“. Levnější modely musíte spřáhnout s mobilem, jinak informace nezískáte. 


Další z funkcí, která mne k novému modelu zlákala, byla možnost aktualizovat navigaci bez nutnosti ji připojovat k počítači. Jednoduše můžete aktualizovat, kdykoliv jste na Wi-Fi. Takže když mne zastihla právě nová mapa někde na dovolené, což se mi stává každý druhý rok, stačí sejít do restaurace jen s navigací a nemusím s sebou tahat notebook dvě patra, abych chytil signál 🙂
Stahování a instalace něco přes 8 Gb (pouze Evropa) trvá kolem tří hodin, takže pokud nemáte dostatek času, ani se do toho nepouštějte.

Třetí věcí, která mi udělala radost, je ovládání hlasem. To sice tady bylo již dříve, ale ne v českém jazyce. Giganti jako jsou Apple by se měli chytit za nos a naučit svá zařízení domácímu jazyku, když to zvládá rodinná firma z Holandska 😀

Navigace je rychlejší, plynulejší. Také reakce na změnu nastavené trasy je rychlejší a výpočet okamžitý.
Těch vylepšení je podstatně více a o některých si teď povíme. Například se změnil postranní panel s ukazatelem dopravy. Nově je čitelnější, zobrazuje více údajů a časově i vzdálenostně je přesnější. Co je potěšitelné, aniž byste se s tím museli camrat, na každé trase uvidíte čerpací stanice, takže víte, co na trase máte. Stejně tak můžete zaškrtnout odpočívadla. Radary a dopravní situace je samozřejmostí. Pokud panel rozšíříte, což jsem si nastavil, uvidíte ke každému bodu na trase také aktuální vzdálenost od něj. Pokud se blížíte ke koloně, událost se v panelu přiblíží a uvidíte též ukazatel konce kolony a délku této kolony v desítkách metrů. Také předpokládaný čas zdržení. 
Navigace vás slovně upozorní na pomalý provoz a kde problém začíná a kde končí.

Další potěšitelnou věcí je čtení SMS nebo zpráv z messengeru. Navigace ohlásí přijetí zprávy, ale pro přečtení musíte klepnout na displej. Pokud jde o zprávy z Facebooku, tak vám navigace přečte jen oznámení. „Martin Chrapoun okomentovala váš příspěvek…“ Ano, nesekl jsem se. Navigace čte neustále „Okomentovala, Odpověděla…“ A je jedno, zda to byla žena či muž 😀 V aplikaci My Drive spárujete telefon pomocí Bluetooth načtením QR kódu z obrazovky navigace. Můžete si zvolit, ze kterých aplikací se vám mají zprávy přenášet. V mobilu samozřejmě zůstávají.
Co mi ještě na navigaci vadí, je, že u některých silnic či sjezdů čte nesmyslná čísla. Kupříkladu 196b přečte jako 1_0_0_9_0_6b. Zní to hodně podivně, ale těžko se s tím dá něco dělat, leda to vypnout. 

Ovládání hlasem je super věc, ale naneštěstí v této navigaci chybí automatické nastavení jasu a tak mám na nočním 5% podsvícení a na denním 80%. Mezi nočním a denním zobrazením se přepíná automaticky, ale když hlasitost můžete ovládat hlasem v krocích po 20%, pak by bylo fajn moci ovládat i jas, protože někdy je jas po ránu příliš vysoký 🙂 Upřímně hlasitost po 20% je docela velký skok. Buď je to málo a nebo už moc.

V navigaci již nenajdeme barvy mapy, pouze barvy navigačních čar jak pro noční, tak pro denní režim. Vybrat lze z několika předdefinovaných odstínů. Nenajdeme zde ani prohlídku trasy, tedy tu simulaci jízdy, kterou jsme si mohli pustit. Nově je tady nahrávání trasy. Není to ovšem nahrávání se vším všudy, tedy přestávky, rychlost atp., nýbrž pouze projetá trasa. Ta se vám může ukládat na SDHC kartu.
Na hlavní obrazovce si již nemůžete nadefinovat zobrazení panelu. Zkrátka je zde jen to nejnutnější a lze si nastavit například, jestli se má údaj o zbývajícím čase a kilometrech střídat, a body na trase, které se mají zobrazovat. Radar můžete uložit buďto poklepem na název ulice, po které jedete, nebo slovním příkazem. Je však potřeba konat dostatečně v předstihu, neboť za dobu aktivace hlasového ovládání a následné akceptace hlasového příkazu ujedeme v padesátikilometrové rychlosti několik stovek metrů.
Pro uložení záznamu trasy musíte do menu. Dobré je, že položky jsou horizontálně rolovací a můžete je přesunout v nastavení tak, aby ty pro vás důležité byly hned první na řadě po otevření menu, ovšem přímo na obrazovce navigování si je dát nemůžeme. Ikonka telefonu je zde automaticky po spárování. Telefon můžeme aktivovat i hlasovým příkazem.

V navigaci již nenajdeme možnost místo šipky zvolit autíčko, ale k této možnosti jsem příliš netíhl. Nelze zde změnit obrázek při zapnutí či vypnutí. Na můj vkus navigace ještě stále pomalu bootuje. Je však fajn, že krátkým stiskem dáte navigaci uspat. Pak se navigace probudí okamžitě při připojení na napájení nebo krátkým stiskem tlačítka. Výborná věc je, že už se vám v okně neodráží dioda nabíjení. Žádnou na navigaci totiž nenajdeme. Reset se provádí přibližně 15 vteřin dlouhým stiskem tlačítka a pokud tlačítko držíme nadále, dostaneme se na obrazovku technických specifikací. 

To je jen několik mých poznatků. S navigací GO 5200 jezdím několik měsíců a učení navigace mým návykům mám vypnuto, protože když se mě o víkendu navigace ptala, jestli chci jet do práce, raději sem to vypnul 😀 
Když budete mít dotaz, rád odpovím, pokud budu vědět 🙂

Děkuji za přečtení či zhlédnutí, komentář, lajk či sdílení. Vážím si toho...
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Trocha počítání ;-) Prosím doplňte... *