PODOMÁCKU
PODOMÁCKU

Hlavní strana
Novinky
Články
Co je třeba vědět
Podomácku
Oblíbené lokality
Galerie
Bazar
Download
Technika
Kniha návštěv
Odkazy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JAK ZAJISTIT POPRUHY PRO UPEVNĚNÍ STATIVU PROTI ZTRÁTĚ NA FOTOBATOHU PRO TREKKER: Nedávno při jednom fotografování jsem zapomněl zapnout popruhy držící stativ na víku fotobatohu po sundání stativu, a tak jsem o jeden přišel. Abych už žádný neztratil, podělím se s vámi o malou pomůcku. K nahlédnutí zde.

JAK VYMĚNIT BATERII U POČÍTAČE SUUNTO VYTEC: Čas životnosti mé baterie v počítači Suunto Vytec se nachýlil ke konci. Ještě před posledním potápěním tam byly tři čárky a po vstupu do vody počítač hlásil už jen jednu čárku. Bylo dost chladno a na Senci ani noha. Jak tedy baterii vyměnit ? Zde jsem nachystal malý návod jak na to...

CÍVKA NA VYPOUŠTĚNÍ DEKOBOJE: Kamarád zajistil nerez materiál a já vyrobil cívky ze silonového jádra a stěny z třívrstvé umělé hmoty. Nejdůležitější bylo udělat cívku tak, aby se nemusela držet mezi prsty. Není to zrovna stabilní a rukavicím se to také moc nelíbí. Potom jsme museli klást důraz na to, aby se provázek odvíjel a přitom nedošlo k jeho zamotání pod boční plechy. To je díky otvoru, jímž provázek prochází na horní části cívky zajištěno. Funguje to i s uzly navázanými ve 3 m jeden a v 5 m dva. Spodní část jsme udělali každý podle svého. Na obrázcích je k nahlédnutí moje cívka, na které musím ještě udělat nějaké úpravy (zkrátit šroubky, udělat brzdu...) .
Kolega už cívku úspěšně testoval. Já jsem ji zatím testoval jen v bazénu při vypouštění igelitové tašky, kterou jsem napouštěl primárním druhým stupněm. Zatím totiž jelito nevlastním. (Obr.1. ; Obr.2.) Ze všeho nejtěžší bylo při výrobě asi udělat závity na nerez kulatině, která původně sloužila někomu jako harpuna. Pro navíjení provázku zpět na cívku se využívají postraní kruhy otáčením k sobě. Podobné máme i cívky pro jiné účely pod vodou jen větších rozměrů. Nutno ještě podotknout, že provázek na cívce je pouze zkušební do doby než ho nahradí originál k bóji. Současný stav 20 m. Dále se vyvíjejí...

ULOŽENÍ LÁHVE V AUTĚ: Zajisté když jste jeli někam na potápko, nebo jen vezli nafoukat láhev, mysleli jste na to, že se vám může neupevněná láhev při jízdě potulovat po kufru auta. To muže mít za následek jak poškození věcí v kufru, tak také povolení ventilu a tím pádem také úniku směsi z láhve. V horším případě se může poškodit i ventil. Různé pomůcky jsou již na světě dlouho. Dají se jak zakoupit, tak vyrobit a nejde o nic složitého. Mnozí z vás však vymýšlejí zbytečně složité půlkruhy ze dřeva. Je to hezké a účinné, ale pokud máte lahví několik, zabere to dost práce a času. Já zvolil levnější variantu a vyrobil jsem si toto "zařízení" z kousku hadice a provazu. Přemýšlel jsem i o tom, že kufr auta není stále kolmo k vozovce. Tedy bylo zapotřebí vybrat také vhodnou hadici o dostatečném průměru, aby v případném náklonu doprovázeným otřesy neopustila láhev své uložení. Abyste mi věřili že je toto uložení funkční, připravil jsem několik fotografií (FOTO1 ; FOTO2 ; FOTO3). U fotografií je také popis...

TYČ NA POVOLENÍ VENTILU LÁHVE: Ti z Vás, kteří se chtějí o svou láhev lépe starat, jistě zkoušeli povolit ventil. Z praktického hlediska jsou k povolování ventilu DIN na láhvi (ať už kvůli výměně ventilu či údržbě láhve) různé hasáky a kloubáky k ničemu. Povolování je těžké a ventil tím pouze poškodíme. Proto tady máme "tyč na povolení ventilu" (viz. obrázek zde.) Láhev položíme a našroubujeme do otvoru pro automatiku "tyč na povolení ventilu". Podle potřeby můžeme použít ještě "trubku - posilovku" (obyčejná trubka jenž nám zvětší páku a tím také sílu k povolení) Pokud sami nemůžeme ventil povolit, protože se nám točí celá láhev, požádáme někoho, aby si na ni sednul a přidržel ji. I s půlmetrovou "trubkou - posilovkou" dosáhneme očekávaného výsledku a ventil povolíme :-). Při montáži ventilu postupujeme podobně. Mění se však směr otáčení :-)

VOZÍK: Jelikož jsem asi jediný potápěč na světě bez vlastního auta (naprostý unikát :) a na lokalitu se dopravuji na motocyklu značky BABETA, nebo bez láhve na kole, rozhodl jsem se skonstruovat si vozík na výstroj za svoje kolo. (Takový ekologický provoz...)Fotky k nahlédnutí: VOZÍK 1, VOZÍK 2, VOZÍK 3

MĚŘENÍ VIDITELNOSTI: Kruh o průměru 25cm rozdělený na 4 pole (k nahlédnutí zde). Udělal jsem ho z plexiskla. Poté jsem jej nastříkal základní barvou na plasty. Další základní barva byla email syntetický a pak vrchní bílá a černá barva. Kruh je opatřen několika otvory. Prostřední slouží k uchycení pásma při měření v hloubce a to tak že jeden potápěč drží kruh a druhý se vzdaluje s pásmem dokud kruh rozezná. Při měření z hladiny jsou k dispozici pro uchycení okrajové otvory. To proto, aby se kruh nepřevracel a byl stále v pozici barevnými poly k hladině. Protože je plexi lehké a voda jej nadnáší,( ale neplave ) do prostředního otvotu se namontuje šroubek se závažíčkem o váze minimálně 150g. K výrobě tohoto zařízení mě inspiroval Adam Petrusek svým článkem "LIMNOLOGIE PRO POTÁPĚČE", který můžete najít na Stranách potápěčských.

Na elektrické úpravy na svoji baterce jsem čekal 10 měsíců (skoro jako výzkum v NASA). Jednalo se o výměnu tranzistoru za úspornější a jeho efektivnější chladič a další drobnosti. Také akumulátory jsou lépe upevněny. Vše už plně funguje. Osadil jsem ji 35W halogenkou, která má odběr necelé 3A a tak se doba svícení nezanedbatelně prodloužila. Teplotu žárovky odvádějí dva plechy, které jsou jeden na přední straně a v druhém je sama žárovka zasazena. Tento plech pak teplotu převádí na tělo baterky, které je ochlazováno vodou. Použitý tmel je odolný do 300°C. Ten zabraňuje vniku vody kolem plechu k akumulátorům a řídící elektronice v případě demontáže čelní matice a nechtěného postříkání vodou. Baterka k vidění zde. Šňůrka u magnetu má předcházet ztrátě i když už nyní by neměl opustit své místo v drážce. Nové madlo z hliníku (namísto z popruhu) a 8 mm plexi místo původního 4mm, které jsem testoval pod lisem na zanedbatelných 60Bar. Nyní už cosi snase :-) Na zadní straně jsou kontakty pro nabíjení, pokud tedy neselžou žárovka nebo akumulátory, není třeba baterku rozdělávat. Baterka na suchu váží 3,3Kg a ve vodě má negativní vztlak cca 750g. S tím, že se při ztrátě otočí světelným kuželem nahoru (směrem k hladině).

KLEPAČ: Jedná se o jednoduchou bezpečnostní pomůcku. Slouží zejména k upozornění partnera na nebezpečí. Je to docela jednoduchá uzavřená trubka a uvnitř ocelová kulička z ložiska. Na klepač můžete nahlédnout zde. Krytky, které uzavírají trubku jsou těsněny "O"- kroužky a po závitech těsnícím tmelem Lukopren. Jednoduché a účinné a výoba zabere jen několik minut...

JAK ZABRÁNIT ZTRACENÍ NOŽE: Není nic neobvyklého, že neustále potápěči při svých cestách pod vodní hladinou ztrácejí nože. Nejčastějším způsobem ztráty je že se někde nůž zachytne a pojistka povolí. Nůž ještě chvíli máme, ale během plavání nám vypadne. Pak přemýšlíme kde jsme se za co zachytili, ale na tom místě ho nenajdeme, protože jsme ho ztratili až později při plavání. Existuje jeden jednoduchý způsob jak si alespoň trochu nůž pojistit. Na přiložených obrázcích uvidíte a sami můžete vyzkoušet, že nůž i když pojistka pouzdra povolí, drží a nevypadne. Fotoaparátem jsem natočil i malou videosekvenci. To aby jste viděli, že tato jednoduchá pojistka lze také jednodušše odstranit při potřebě použít nůž. FOTO 1. FOTO 2. FOTO 3. FOTO 4. Tuto videosekvenci též najdete v galerii mezi filmečky. Má bohužel přes 820Kb. Jestli mohu doporučit, tak si při sledování zhasněte, aby jste něco viděli :-) Neboť jsem to točil a sestřihnul konec s fotoaparátem Olympus za nevalných světelných podmínek. *Místo šňůrky lze velmi dobře použít též gumičku nebo gumicuk.*